Nieuws
Beste ouders, De meeste kinderen ontwikkelen zich zonder problemen. Soms is dat anders. IKC De Stek is de laatste jaren een ’toevlucht’ geweest voor veel leerlingen die zich niet (meer) ontwikkelden op een andere school. Als dit het geval is, proberen we met het hele team de omstandigheden zo aan te passen dat een kind wel weer gaat groeien. Soms schiet onze kennis / ervaring tekort. In dat geval is Hester van Steenis van BePO ons eerste aanspreekpunt. Zij heeft veel kennis en ervaring en is een uitstekende observator. Ze kan de school coachen bij het bieden van de juiste zorg of adviseren voor een beter passende plek. Ze kan ook aansluiten als onafhankelijke partij bij gesprekken tussen school en ouders. Lees de bijlage waarin ze zich voorstelt en meer vertelt over haar werk.
Vrijdag 13 oktober is het weer tosti-dag op IKC De Stek. De kinderen mogen dan zelf brood meenemen met beleg voor een tosti: ham of andere vleeswaren en kaas. Wij bakken de tosti’s in de klas zodat we gezamenlijk een tosti kunnen eten tijdens de lunchpauze. Voor groep 1-2 bakken we de tosti’s eerder zodat ze nog een tosti kunnen eten voordat ze om 12.00 uur naar huis gaan.
Juf Emma kwam afgelopen maandag weer bij ons in de klas. Ze nam het boek “De Springedinges” mee. Dit boek gaat over een beer die op avontuur gaat terwijl alle dieren slapen in het bos. In Mensenstad vindt hij iets bijzonders: een Springe-dinges! Maar hoe krijgt hij die mee naar huis? Op een zelfgebouwd Rijdie-Rolletje, natuurlijk. En hoe tilt hij hem daarop? Met een Hijsie-Oppetje… De kinderen mochten na het voorlezen ook namen bedenken voor dagelijks voorwerpen maar dan zoals beer het deed in het verhaal. Binnenkort hebben we dit boek ook op school. De kinderen kunnen het boek nog een keer lezen en de platen bekijken.
Afgelopen week hebben we meerdere toetsen gemaakt. Afgelopen vrijdag stond woordenschat op de planning en maandag taal en topo. Topo hebben we een dagje verschoven om nog een keer extra te kunnen oefenen. Vrijdag a.s. hebben we de toets van het aardrijkskunde thema en hierbij is de kennis van de topografie ook belangrijk. De samenvattingen van woordenschat, Engels, aardrijkskunde, topo, e.d. worden mee naar huis genomen en dan schrijft uw kind de datum er ook op, zodat u ook op de hoogte bent van de toetsen. Het leren van toetsen kan beter verdeeld worden over de verschillende dagen, dan wanneer alles op de laatste dag geleerd wordt. Sommige kinderen hebben hulp nodig bij het plannen.
Afgelopen woensdag is de kinderboekenweek geopend door de juffen van IKC De Stek. Zij hebben samen een toneelstukje opgevoerd (n.a.v. een boek ‘Seef met de Sjees’). Uw kind kan u vast vertellen waar het verhaal over gaat en het boek is eventueel te leen bij de bibliotheek; misschien leuk om tijdens de herfstvakantie samen het verhaal (voor) te lezen. Juf Emma is maandag in de klas geweest om een boek van de kinderboekenweek te promoten ‘Dingen die ik niet over schapen wist’. Het was een leuke les en we willen allemaal graag het boek lezen. Naast deze les zijn we ook met andere activiteiten bezig die betrekking hebben op de kinderboekenweek. Uw zoon/dochter kan u vast vertellen wat we allemaal doen.
Op 26 september hadden we de eerste buitenles en wat hadden we geluk met het weer! Tijdens deze les heeft Bert een lange wandeling gemaakt door de mooie omgeving van Neerijnen. Onderweg hebben we verschillende bomen en struiken bekeken. Maken ze noten, zaden of andere vruchten, wie/wat zorgt ervoor dat er weer nieuwe bomen/struiken kunnen groeien en wat is er nog meer nodig om uit te groeien tot een mooie boom (niet alles groeit uit tot een grote boom/struik). Na de wandeling zijn we op zoek gegaan naar verschillende beestjes en op een kaart konden we vinden wat we hadden gevonden. Bert had verschillende potjes meegenomen om ze te bekijken. Er was ook een mooi potje bij waardoor we de onderkant van de beestjes ook goed konden bekijken. De nieuwe buitenles staat ook al gepland op 24 oktober. Voor deze dag hebben we weer hulpouders nodig die ons komen ophalen. Wilt u alvast in uw agenda kijken of u kunt halen? Ik zal in de herfstvakantie een berichtje in parro zetten, zodat u het hier kunt aangeven.
Na de herfstvakantie pakken we ons thema “doen alsof” weer op. We zullen dit thema afsluiten op woensdag 1 november aan het einde van de ochtend. Elk kind mag dan 1 (groot)ouder uitnodigen om bij de afsluiting te zijn. Wat we gaan doen is nog een verrassing! Houd de datum alvast vrij. Ondanks dat het vaak nog als zomer voelt, is de herfst toch echt begonnen en zijn er ook alweer genoeg eikels, kastanjes en dergelijke te vinden. Na de herfstvakantie mogen al deze mooie herfstvruchten mee naar school voor in de zandtafel en allerlei andere activiteiten.
We zitten volop in de kinderboekenweek. We hebben al veel mooie prentenboeken gelezen. Er zijn huisjes geknutseld met de gezinnen erin en we hebben slakkenhuisjes gekleid. We leren over huisnummers en allerlei soorten huizen. Vandaag maakten we een wandeling samen met de oudste kinderen van Chapeau langs verschillende soorten huizen in Est. Er werden ook al prachtige huizen gebouwd in de grote bouwhoek met puntdaken erop.
Elke week doen we met de groep een muziekles van 123ZING. De eerste weken leren we wat ritme is. We maken ritmes met onze handen, voeten en ook met instrumenten. We hebben hier veel plezier in en leren ook de instrumenten kennen. Nieuw van 123ZING zijn de drama- en danslessen. We doen ook elke week een drama- of dansles. Erg leuk!
Onze school werkt graag samen met schoolmaatschappelijk werk. Voor onze school is dat met Marjanne van Putten. Ze vertelt hieronder over haar werk. Beste ouders/verzorgers, Ik ben Marjanne van Putten, schoolmaatschappelijk werker voor IKC De Stek vanuit Team Sociaal gemeente West Betuwe. Wanneer betrek je een schoolmaatschappelijk werker? Soms heb je als ouder zorgen over je kind of loopt het thuis niet lekker. Bijvoorbeeld omdat de opvoeding van je kind veel van je vraagt. Soms is je kind stil en verdrietig of juist heel erg snel boos en weet je niet goed wat er aan de hand is. Soms heb je als gezin te maken met problemen en heeft je kind hier last van, al doe je nog zo goed je best als ouder. De leerkracht kan signaleren dat een kind zich opvallend gedraagt, geen gelukkige indruk maakt of zijn er zorgen over de ontwikkeling van het kind. De leerkracht bespreekt dat altijd eerst met u en samen kunnen jullie beslissen om schoolmaatschappelijk werk te betrekken. Wat doet een Schoolmaatschappelijk werker? De schoolmaatschappelijk werker kan onderzoeken wat er speelt en meedenken welke ondersteuning een kind of een gezin goed kan gebruiken. We gaan met u als ouder in gesprek, de leerkracht en (als het kind oud genoeg is) ook met het kind. Samen proberen we een vorm van ondersteuning te vinden om uw kind of jullie gezin verder te helpen. Het doel is altijd dat het kind zich weer beter voelt en zich zo optimaal mogelijk ontwikkelt. Indien nodig werken we samen met andere organisaties. Ook biedt het schoolmaatschappelijk werk verschillende groepstrainingen aan. Een aantal keer per jaar wordt Rots en Water (weerbaarheid), Je bibbers de baas (faalangst) en KIES (kinderen in echtscheidingssituaties) gegeven. Meer informatie over deze trainingen is te vinden via deze link en/of kunt u opvragen bij Mariska Baselier of schoolmaatschappelijk werk. Contact leggen Wilt u in contact komen met mij, dan kunt u dit aangeven bij de leerkracht van uw kind of bij Mariska Baselier. U kunt mij ook bereiken via [email protected]. Mijn werkdagen zijn maandag, dinsdag en donderdag.