Nieuws
We zijn weer goed van start gegaan na de kerstvakantie. We merken dat de weektaak weer even wat meer aandacht nodig heeft. De kinderen plannen de taak en kleuren af wat ze hebben gemaakt. Zo hebben ze zelf een goed overzicht wat er nog moet gebeuren die week. Hier gaan we de komende weken weer wat extra tijd aan besteden. Wist u dat? De kinderen om half 3 altijd nog even mogen blijven om het werk van die dag af te maken of nog een vraag te stellen aan de juf? Dit geen straf is, maar service van de zaak? We dat alleen doen als u het goed vindt. Loop dus gerust binnen om het te zeggen als het niet uitkomt, of op te warmen terwijl u wacht als het wel uitkomt (koffie apparaat staat in de keuken).
We zijn alweer de tweede week in gegaan van ons nieuwe thema. Wij en de kinderen zijn heel erg enthousiast. Vorige week is de dokterspraktijk geïntroduceerd en vandaag de apotheek. Er wordt onderzoek gedaan, diagnoses gesteld, tips gegeven en recepten uitgedeeld. In de apotheek worden de pilletjes uitgeteld en gesorteerd en er wordt afgerekend. We breiden alle activiteiten in de hoeken de komende weken steeds verder en ze worden steeds meer verdiept. We zullen o.a. ook nog gaan meten en wegen en de lichaamsdelen behandelen. Vandaag was het fijn dat er een ‘dokter’ in de buurt was en dat er pleisters op voorraad waren in de ‘apotheek’, want we hadden toevallig een bloedende vinger in de klas!
Vandaag (maandag) waren er ook kinderen die na de pauze riepen dat de dokter naar hun handen moest kijken, want die deden wel heel erg veel pijn toen ze na de sneeuw met ijskoude handen binnenkwamen. Ze ontdekten dat als je handen dan weer warm worden ze even zeer gaan doen. Gelukkig hielp flink wrijven en in de handen klappen heel erg goed. In het kader van voorkomen is beter dan genezen zou het toch prettig zijn als er op voorspelde sneeuwdagen lekkere warme, liefst waterdichte wanten/handschoenen zijn, dan kunnen de kinderen lekker spelen met de sneeuw. Denkt u ook nog even aan de laarzen en sloffen met dit weer?
Om de week krijgen de kinderen van groep 3-4-5 een les over de growth mindset. Natuurlijk zijn we gedurende andere lessen ook met deze mindset bezig. Om dit zichtbaar te maken hebben we nu een mindset bord in de klas hangen. Hierop kunnen de kinderen hun groei laten zien per doel. De volgende dingen staan hierop: leerkuil : waar zit je in de leerkuil met een bepaald doel. Wat heb je nodig om bovenaan de kuil te komen? Inzetmeter: wat is je inzet van de dag? Paniek-, makkie-, lefland : welk zone past op dat moment bij je? Kom gerust een keer een kijkje nemen in de klas!
Een nieuw jaar en weer nieuwe activiteiten op de planning. Voor de komende periode: Pannenkoekendag 8 maart 2024 Pasen 28 maart 2024 Koningsspelen 26 april 2024 Hierbij zouden we graag ouderhulp inschakelen zoals het bakken van de pannenkoeken op pannenkoekendag of het begeleiden van een groepje kinderen tijdens Koningsspelen. We zullen een oproep plaatsen via Parro waarop u zich kunt inschrijven.
Net als vorig jaar willen we speciaal aandacht geven aan de voorleesdagen. Dit jaar zijn deze van 24 januari tot en met 2 februari. Bij groep 3 t/m 8 zouden we het leuk vinden als er wordt voorgelezen door een aantal opa’s, oma’s, papa’s en mama’s. We zullen deze week een oproep plaatsen via Parro. Hierop kunt u zich inschrijven. De leerkrachten zorgen voor een geschikt voorleesboek. Natuurlijk gaan we ook voorlezen bij groep 1/2. U krijgt daarover nog nader bericht.
Ieder jaar volgen we de ontwikkeling van uw kind o.a. door het dagelijkse werk, observaties en methode toetsen. Daarnaast maakt uw kind vanaf groep 3 cito’s. Deze toetsen zijn vervangen door de toetsen ‘Leerling in Beeld’. Deze toetsen zijn ook ontwikkeld door cito, hierdoor blijven de eerder behaalde resultaten zichtbaar en kunnen we uw kind blijven volgen t.o.v. het vorige jaar. Groep 3 en 4 maken deze toetsen op papier en vanaf groep 5 worden deze toetsen digitaal gemaakt. Dit omdat kinderen vanaf groep 5 al gewend zijn om dagelijks digitaal te werken. Digitale toetsen zijn adaptief, waardoor elk kind op zijn niveau aan het werk is met de geleerde stof. Een goede nachtrust is altijd belangrijk voor uw kind, maar in deze periode willen wij hier extra aandacht voor vragen. Uitgerust op school komen zorgt ervoor dat uw kind alert is en zich goed kan concentreren op de toets.
In het algemene deel van deze nieuwsbrief staat beschreven dat we dit schooljaar toetsen maken van ‘Leerling in Beeld’ om de ontwikkeling van uw kind te volgen. Deze week starten we met lezen (AVI/Drie-Minuten-Toets) voor alle leerlingen van groep 6/7/8. De weken die erop volgen, gaan de groep 6 en 7 aan de slag met begrijpend lezen, spelling/taalverzorging en rekenen. Groep 8 heeft deze toetsen in november gemaakt en start in februari met de doorstroomtoets. Informatie over deze toets ontvangen de ouders van groep 8 via de mail. Groep 8 gaat in de komende weken wel oefenen met eindtoetsboekjes van vorige jaren.
Vorige week zijn we met kanjertraining bezig geweest met het geven van complimenten aan elkaar. Ze mochten een stokje trekken met naam en die leerling moesten ze dan een compliment geven. Sommige leerlingen vonden dat nog wel spannend; iets wat je niet zo vaak doet. Ze gaven daarna aan dat ze het fijn en leuk vonden om complimenten te geven en te krijgen. Deze week gaan we het nog een keer doen, maar dan op een iets andere manier. Ze mogen dan een compliment opschrijven, zodat ze iets meer tijd hebben om erover na te denken. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat het een gewoonte wordt om vaker iets positiefs tegen elkaar te zeggen. Daar wordt het gezelliger van in de klas!
We maken op school gebruik van de ´Kanjertraining´. In de klassen bespreken we verschillende thema´s en oefenen we preventief het juiste gedrag in vervelende situaties die zich voor zouden kunnen doen. We leren kinderen op een goede manier, vanuit vertrouwen te reageren. De leerlingen kunnen natuurlijk altijd bij de leerkracht terecht mochten ze toch in een vervelende situatie terecht komen. Maar soms is het fijn of nodig om er met iemand anders over te praten. Daarom wil ik u laten weten dat ik, Debbie, ook dit schooljaar weer de vertrouwenspersoon van onze school ben. Ik ben de vertrouwenspersoon voor leerlingen, ouders en personeel. Jullie kunnen altijd bij mij terecht met vragen of zorgen. Ook in de klassen heb ik verteld dat ik de vertrouwenspersoon ben, wat dat precies inhoudt en wat ik voor de leerlingen kan betekenen.
- 1
- 2
- 3
- …
- 114
- Volgende »