Nieuws
Vorige week zijn we met groep 1-2 naar de kasteeltuin en het bos in Neerijnen geweest, hier hebben we van meester Bert veel geleerd over de vormen van de blaadjes, de stammen van de bomen en de verschillende soorten paddenstoelen. Woensdag 15 november sluiten we ons thema: “Doen alsof” af met een echt restaurant waarbij van iedere leerling uit onze groep één gast naar ons restaurant mag komen, de dagen ervoor zullen er regelmatig lekkere geuren uit onze klas komen, dat wordt vast smullen! Wij verwachten onze gasten om 11.15 uur in het restaurant. Het is weer echt herfstweer, dat betekent ook dat de laarzen van de kinderen steeds viezer worden van alle modder. Omdat de kinderen veel op de grond spelen vinden we het fijn als de kinderen in de klas schoenen of sloffen aan hebben. Dikke slofsokken met antislip mogen ook. De laarzen mogen in het portaaltje van de hoofdingang blijven staan. Sloffen/binnenschoenen kunnen op school blijven, als dat wenselijk is. Vorige week hebben de kinderen weer een boek mee naar huis gekregen om samen te lezen, Pip en Posy. De voorleesboeken willen we graag uiterlijk woensdag 15 november weer terug hebben op school. Dan kan juf Emma ze weer op tijd mee naar de bibliotheek nemen.
Op 1 november heeft de kascontrole plaatsgevonden. De kascommissie heeft het financieel verslag van schooljaar 2022/2023 gecontroleerd en deze goedgekeurd. Marta en Neline bedankt voor jullie tijd en inzet! Voor wie benieuwd is naar de uitgaven van de ouderraad en het graag eens in zou willen zien: het verslag is op school in te zien. Ook de begroting van schooljaar 2023-2024 is eraan toegevoegd.
Afgelopen weken hebben de kinderen twee leuke danslessen gehad. Na een leuke warming-up kregen de kinderen in stapjes een dans aangeleerd. Soms nog wel pittig om bij te houden, maar wel heel leuk! De kinderen wisselden steeds van plek, zodat iedereen een keer vooraan stond. Naast dansen kunnen de kinderen ook goed rappen. De dag begon in de klas met een quiz over water, milieu, klimaat en duurzaamheid. Dit waren ook de onderwerpen van de rap. Daarna werden de kinderen in groepjes uit de klas gehaald om stukjes van de rap op te nemen. Aan het einde van de dag werd er een stuk opgenomen met de hele klas. Een leuke dag met een leuk resultaat! Als u de rap nog niet heeft gezien, is deze te vinden op YouTube onder spraakwater rap.
In groep 6 zijn we veel bezig met de kloktijden. Het gaat er nu in groep 6 vooral om dat ze het tijdsverschil kunnen bepalen tussen twee klokken (analoog en digitaal). We merken dat dit nog best wel lastig is. De kinderen moeten dit uitrekenen met een pijlenschema. Ze schrijven de digitale tijd van de eerste en de tweede klok op en dan rekenen ze steeds in stapjes uit hoeveel minuten en uren erbij komen. Soms denken kinderen dat het sneller is om dit zonder uitrekenschrift te doen, maar dan worden er veel foutjes gemaakt. Het schrijven van de digitale tijd bij de analoge klok vinden sommige kinderen nog lastig. Dit herhalen we nu veel in de klas, maar het is fijn als dit thuis ook eens geoefend kan worden.
Met muziek zijn we gestart met het thema emoties. Wij zijn er al achter gekomen dat je aan muziek kan horen of het blij, boos of verdrietig is. De komende tijd ontdekken we vast nog meer emoties in muziek.
De afgelopen weken hebben we een aantal speciale lessen gehad. We hebben o.a. een hele leuke dansworkshop van meester Jesper gehad. Groep 1 t/m 4 had veel plezier en deed het heel erg leuk. De kinderen moesten in groepjes op de gele lijnen staan en elke keer een stukje dans leren. Op parro staan een paar leuke filmpjes hiervan. Groep 5 t/m 8 heeft ook een leuke dansles gehad van Jesper. Deze was erg leuk, maar ook best wel een beetje moeilijk. Dit was een mooie uitdaging en ze gaan hier mee verder. Van Vitens hebben we een leerzame les over (kraan) water gekregen. Vrijdag 3 november hadden we een buitenles op het plein van de sportcoach waarin we allerlei spelletjes hebben gedaan. Hier hebben we van genoten en weer wat leuke ideeën opgedaan. Deze week hebben we lessen i.v.m. de ‘week van respect’. Deze lessen geven we door de hele school. Vrijdag zullen we dit met de kinderen evalueren.
Groep 5 is op donderdag samen met groep 6 naar een voorstelling geweest. (Waar is thuis?). Een mooie voorstelling met veel afwisseling. Op vrijdag voor de vakantie hebben we met zijn allen in de schooltuin gewerkt en zijn er heel veel bloembollen geplant, zodat we in het voorjaar allemaal mooie bloemen in de tuin hebben.
De afgelopen weken hebben de kinderen iedere vrijdagmiddag deelgenomen aan een aantal workshops. Ze konden kiezen uit dans, koken en punniken. Dit is heel goed bevallen en dit willen we graag nog een keer organiseren. Dit gaat plaatsvinden op de volgende vrijdagmiddagen: 27 oktober, 3 november en 10 november. We zoeken geïnteresseerde ouders, opa’s, oma’s of wie dan ook op die dagen een workshop willen geven. Wij denken hierbij bijvoorbeeld aan: een muziekles, iets met koken, haken, breien, houtbewerking of andere ideeën zijn ook welkom. Het gaat om gemengde groepen met leerlingen van 6 t/m 12 jaar. U kunt zich aanmelden door een mail te sturen naar [email protected] of via Parro.
De kinderen hebben de afgelopen weken kunnen deelnemen aan drie verschillende workshops. Ze konden kiezen uit dans, koken en punniken. Bij dans hebben ze een dans geleerd die past bij het thema van de Kinderboekenweek. Aankomende vrijdag zullen ze dit aan de rest van de school presenteren als afsluiting van de Kinderboekenweek. Bij koken hebben de kinderen iedere week iets nieuws gemaakt. De eerste week wraps, tweede week soep met bruschetta en de laatste week wafels met fruit. Aan het einde van de workshops mochten alle kinderen eten wat ze gemaakt hadden. Punniken was nog een hele uitdaging. Maar leuk om mee kennis te maken. De kinderen kijken uit naar de nieuwe ronde van de workshops.
Vorige week dinsdag zijn de kinderen van groep 3-4-5 naar de kasteeltuin in Neerijnen geweest op pad met meester Bert. We hebben geleerd wat er allemaal onder de grond leeft. Mollen en molshopen bekeken. Insecten gezocht en bekeken onder een vergrootglas. Noten gezocht. Zo hebben we kastanjes, eikels en beukennoten gevonden. Deze laatste hebben we ook geproefd. Er waren zelfs een aantal paddenstoelen te zien. Die hebben we van onder bekeken en geleerd hoe planten en paddenstoelen hun zaden of sporen verspreiden. Het was een natte maar leerzame dag en gelukkig waren er genoeg schuilplekken onder de bomen.