Nieuws
Werkwoordspelling is een uitdaging voor sommige kinderen in groep 7/8. En dat is niet zo gek, want het is tamelijk abstract en complex. Groep 7 is nog druk bezig met tegenwoordige tijd en verleden tijd. Groep 8 heeft te maken met werkwoorden die als persoonsvorm en voltooid deelwoord erg op elkaar lijken (verandert en veranderd of bewondert en bewonderd). Wanneer gebruik je nu welke schrijfwijze? Ook de bijvoeglijk gebruikte deelwoorden zijn lastig. Waarom is de verleden tijd: ‘De kinderen verkleedden zich’, maar het bijvoeglijk gebruikt voltooid deelwoord: ‘De verklede kinderen liepen naar school’? Toen we nog Snappet gebruikten werd er door kinderen vaak gegokt. Je probeert gewoon iets. Als het niet goed is, probeer je een andere mogelijkheid. Met de nieuwe didactische programma’s die we nu hebben, is er een sterke terugkoppeling op het percentage opdrachten dat de eerste keer correct wordt gemaakt. Gokken geeft een laag percentage en dat betekent dat je even langs moet komen bij de leerkracht. Soms voor extra uitleg en soms moet je de les opnieuw maken. Wij zijn ervan overtuigd dat dit op termijn beter gaat werken. Voor de kinderen is het soms wel een beetje lastig om bij iedere vraag goed na te moeten denken. Maar uiteindelijk worden ze er slimmer van!
We zijn op dit moment erg veel aan het oefenen met klokken. Elke week krijgen de kinderen een werkblad in Google Classroom. De ene week moeten ze de analoge klok omzetten in een digitale klok en de andere week doen ze dit andersom. De kinderen van groep 6 oefenen ook met het bepalen van de tijdsduur.
Het thema van de kinderboekenweek is dit jaar ´vriendschap´. Maandag was juf Petra in de klas met boeken over vriendschap. De juf heeft over de verschillende boeken verteld. Als afsluiting hebben ze nog een spel gedaan. Aan de hand van een zin moesten de kinderen raden welk boek het was. We gaan één van de boeken gebruiken als voorleesboek. Maandag gaan we tijdens de les van begrijpend lezen nog een activiteit doen met een ander boek met het thema ´vriendschap´.
Vorige week hebben de kinderen samen met juf Petra een boekenkring gedaan. Twee kinderen hebben een klein stukje verteld over een boek. Andere kinderen mochten daar vragen over stellen. De kinderen mochten een vragenkaartje pakken of zelf een vraag bedenken. Deze boekenkring is bedoeld om de kinderen enthousiast te maken over de boeken. Daarnaast is het andere manier om te oefenen met begrijpend lezen.
Dit schooljaar mogen we weer meedoen aan het EU-Schoolfruit– en groenteprogramma. Van 12 november 2018 t/m 19 april 2019 ontvangen we drie gratis porties groente en fruit per leerling per week. We laten nog weten op welke dagen de kinderen het schoolfruit krijgen. Tot 12 november krijgen de kinderen op dinsdag nog paprika´s van familie van der Burg en op donderdag appels of peren van de familie Hakkert.
Groep 7 zal het grootste deel van het jaar aan het rekenen zijn met breuken, procenten en verhoudingstabellen. Zelfs kinderen die een hekel hebben aan verhoudingstabellen, zullen ze waarschijnlijk leren waarderen. Je kunt er namelijk heel veel dingen mee uitrekenen. De eerste toets met procenten is geweest en door bijna iedereen goed gemaakt. Goed zo!
Weet u nog hoe het werkt? ‘Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde’ en ‘Als je moet delen, maak dan helen’? Strategieën om te rekenen met breuken en kommagetallen. Pittige stof, maar alle kinderen van groep 8 hebben laten zien dat ze dit kunnen. Petje af!
Kinderboekenweek Deze week is de kinderboekenweek van start gegaan. Het thema is dit jaar vriendschap. Afgelopen maandag hebben we een leuke les van juf Petra gehad over het prentenboek: Twee vechtende eekhoorntjes. De komende week staan nog veel meer boeken centraal. We koppelen wetenschap en techniek ook aan de kinderboekenweek. Donderdag hadden we de opdracht om een geheime brief te maken voor je beste vriend of vriendin. Dit hebben we gedaan met citroensap. Wat leuk was om te zien dat de letters weer zichtbaar worden door middel van een warme lamp. We zijn vandaag begonnen met het maken van een vriendenslinger. Ieder kind maakt een poppetje voor aan deze slinger. Deze hangen we straks op in de klas.
Afgelopen woensdag 3 oktober is de Kinderboekenweek gestart. De kinderen hebben op het liedje ‘Kom erbij!’van Kinderen voor Kinderen gedanst. Tijdens de les verkeer hebben we gesproken over verkeerslichten en oversteken. Hoe druk het kan zijn op straat en hoe je dan veilig naar de overkant kunt komen. We hebben met de kinderen gekeken naar een filmpje over kleuren mengen. Ze hebben zelf met verf kleuren gemengd en vonden dit erg leuk om te doen. Verrassend hoeveel verschillende kleuren je kunt maken met rood, blauw en geel. De letter van de week is de letter b. De kinderen weten erg veel woorden met deze letter. Ze hebben de letter b op een kralenplank gemaakt, in tijdschriften opgezocht en de letter ingekleurd. Volgende week is de laatste week van het thema Jip en Janneke.