Zoals u weet werken we elke week met een nieuwe taak. In groep 4 staan er naast de vaste onderdelen zoals taal, rekenen en spelling ook andere vakken op, die in groep 3 nog niet aan bod kwamen.
Daar moeten de leerlingen (logischerwijs) elk jaar weer aan wennen; van groep 3 waar het er wat meer spelenderwijs aan toe gaat, naar groep 4, waar er meer werk aan de winkel is. We merken dat het afronden van de taak al enorm goed gaat. Meestal zijn alle onderdelen op vrijdagmiddag netjes af.
Toch komt het weleens voor dat een taak niet helemaal af is en dat een leerling wat werk mee naar huis krijgt, zodat hij/zij dit in het weekend kan afronden. We vinden het belangrijk dat het werk af is, want is de taak af, dan is er simpelweg veel geoefend. Lukt het niet om in het weekend de taak af te maken, dan blijven de kinderen maandagmiddag maximaal een half uur langer op school om de taak van vorige week af te ronden.
We houden goed in de gaten waarom het werk niet af is. Soms kan dit komen doordat de stof nog niet goed begrepen is. Dan duiken we daar samen nog een keer in door het nog eens uit te leggen. Maar soms komt het ook voor dat er gewoon net een tandje harder gewerkt moet worden. Ook daar begeleiden we de leerlingen bij.
Daar moeten de leerlingen (logischerwijs) elk jaar weer aan wennen; van groep 3 waar het er wat meer spelenderwijs aan toe gaat, naar groep 4, waar er meer werk aan de winkel is. We merken dat het afronden van de taak al enorm goed gaat. Meestal zijn alle onderdelen op vrijdagmiddag netjes af.
Toch komt het weleens voor dat een taak niet helemaal af is en dat een leerling wat werk mee naar huis krijgt, zodat hij/zij dit in het weekend kan afronden. We vinden het belangrijk dat het werk af is, want is de taak af, dan is er simpelweg veel geoefend. Lukt het niet om in het weekend de taak af te maken, dan blijven de kinderen maandagmiddag maximaal een half uur langer op school om de taak van vorige week af te ronden.
We houden goed in de gaten waarom het werk niet af is. Soms kan dit komen doordat de stof nog niet goed begrepen is. Dan duiken we daar samen nog een keer in door het nog eens uit te leggen. Maar soms komt het ook voor dat er gewoon net een tandje harder gewerkt moet worden. Ook daar begeleiden we de leerlingen bij.