Voor alle medewerkers van Fluvium Openbaar onderwijs worden komend schooljaar drie kennissessies georganiseerd. Deze kennissessies bieden de medewerkers de mogelijkheid kennis op te doen over een bepaald thema. Thema’s die het onderwijs van alle dag raken..
Naast het opdoen van kennis en inspiratie hebben deze sessies ook als doel om de samenwerking van onze scholen te vergroten en elkaar beter te leren kennen. De inschrijvingen voor de eerste sessie op 10 oktober zijn binnengestroomd. Een teken dat dit een mooi initiatief is.
Deze eerste sessie wordt gegeven door Dr. Diana Smidts met als thema “Zelfsturing en executieve functies in de klas”.
Hoe kan het dat sommige kinderen er uit zichzelf aan denken om briefjes van school mee naar huis te nemen, terwijl andere kinderen dat steeds lijken te vergeten? En waarom kunnen sommige kinderen blijven doorwerken als er een auto voorbijrijdt, terwijl andere kinderen meteen opkijken? Uit onderzoek blijkt dat er grote individuele verschillen bestaan in de ontwikkeling van zelfsturing en executieve functies. Hoe kun je als onderwijsprofessional aansluiten bij deze verschillen? En wat kun je doen om zelfsturing bij kinderen te stimuleren? In deze workshop worden praktische tips gegeven die de volgende dag al toegepast kunnen worden. Diana Smidts zal ingaan op de ontwikkeling van zelfsturing vanuit de neuropsychologische kennis over het kinderbrein.
Diana Smidts is kinder(neuro)psycholoog. Zij is eigenaar van de KinderPsy praktijk voor kinder- en jeugdpsychologie. Daarnaast heeft zij een trainingsbureau voor onderwijsprofessionals (KinderPsy Educatie, zie ook www.kinderpsy-educatie.nl). Haar expertise ligt op het gebied van executieve functies. Diana Smidts is auteur van verschillende boeken en artikelen op het gebied van de kinderpsychologie en heeft jarenlange ervaring als spreker en trainer.
De volgende sessies staan gepland voor :
woensdag 13 maart 2019 (Jan Jutten)
woensdag 29 mei 2019 (Kees Vernooy)